Nie wiesz, jak napisać dla klienta tekst „O mnie”?
Dobrze trafiłaś!
Piszemy tekst na stronę „O mnie”
Ramy storytellingowe są potrzebne.
Sprawdzają się i możesz zmieniać, układać strukturę tekstu. Mam taką uniwersalną dla Ciebie, którą lepiej trzymaj pod ręką, bo przyjdzie zagwostka. Zołza skutecznie tamuje flow.
Zawzięta twórczyni tekstów. Wiesz, że dobrze się myśli, gdy jest wspomaganie.
A wspomoże Twoje pisanie tekstów właśnie rama na opowieść, dzięki której powstają angażujące i inspirujące odbiorców historię. Pomaga zorganizować treść, nadać jej sens i cel oraz wywołać emocje i reakcje u czytelników.
Zaplanujesz i napiszesz dobrą opowieść dla swojego klienta na stronę „O mnie”.
Jedną z najbardziej znanych i skutecznych ram opracowało studio Pixar, w którym powstały animowane filmy pełnometrażowe, takie jak „Buzz Astral”, „Co w duszy gra”, czy „To nie wypanda”. I jakiś czas temu, Tyler Fyfe, Chief Creative Officer, udostępnił PDF: „Story framework”.
Ta rama to siedem prostych kroków, które pomagają zbudować interesującą i spójną fabułę.
Pierwsze dwa nagłówki w oryginalnym PDF-ie brzmią tak:
„Te 7 zdań nauczy Cię więcej o opowiadaniu historii niż 4-letni dyplom z języka angielskiego”. („These 7 sentences will teach you more about storytelling than a 4 year English degree”)
„Pixar wykorzystał ten schemat do stworzenia najlepszych historii z Twojego dzieciństwa i zarobił ponad 14 miliardów dolarów”. („Pixar used this framework to create the best stories of your childhood and earn more than $14 bilion”)
Story framework — rama opowieści
1. Pewnego razu…
2. Każdego dnia…
3. Nagle…
4. Z tego powodu…
5. I dlatego…
6. W końcu…
7. Od teraz…
Rozwinięcia — wyjaśnienia
1. Pewnego razu…
Opisujesz bohatera, z którym czytelnicy będą się utożsamiać i będą trzymać za niego kciuki.
2. Każdego dnia…
Pokazujesz zwykły dzień — świat bohatera.
3. Nagle…
Pojawia się problem, który wytrąca bohatera z normalności i burzy jego codzienność.
4. Z tego powodu…
Bohater rozpoczyna przygodę, która ma jakiś cel (np. powrót do normalności albo lepsza przyszłość). A na drodze przeszkody i komplikacje.
5. I dlatego…
Osiąga pierwszy, ale ważny etap. I przychodzi wielkie niepowodzenie.
6. W końcu…
Chwila prawdy całej przygody, na którą czekają czytelnicy. Bohater staje przed ostatnim wyzwaniem. Cel podróży zależy od tej chwili.
7. Od teraz…
Ostatnia scena, która sumuje historię. Czytelnicy dowiadują się, co w tej przygodzie • tak naprawdę • ma dla bohatera największe znaczenie.
The end.
To nie jest nowość. O story ramie znalazłem w artykule w Forbesie z roku 2018, a pierwsza wzmianka jest z roku 2013 w książce „To Sell Is Human: The Surprising Truth About Moving Others” („Sprzedawanie jest rzeczą ludzką…”), autor Daniel H. Pink — nie została spolszczona.
Ale zupełnie nie ma znaczenia, że jest w obiegu jakiś czas, bo czytaj dalej.
Przykład tekstu na stronę
Ramę można interpretować i przerabiać pod swoje pisanie. Można zastosować w tekście na stronę o firmie lub o kimś. Na przykład rama dla organizacji non-profit wygląda tak:
1. Problem
2. Problem, który negatywnie wpływa na życie
3. Pojawia się rozwiązanie
4. Powstaje organizacja, która rozwiązuje problem
5. Organizacja stosuje rozwiązania
6. Zmniejsza się ciężar problemu
Natomiast tekst o organizacji non-profit wygląda tak:
1. Na obszarach wiejskich w Nepalu wszyscy mężczyźni opuścili wioski i udali się do miast, żeby zarabiać. Kobiety musiały jakoś pozyskać energię, żeby wykonywać wszelkie inne prace.
2. Przez 8 godzin dziennie zbierały drewno opałowe i wydawały na naftę więcej, niż było to warte i tylko po to, by móc oświetlić domy. Dzieci chorowały od dymu, a bieda miażdżyła.
3. Dostęp do czegoś tak oczywistego — jak oświetlenie — jest powszechnym prawem i para przedsiębiorców przyszła z pomocą nepalskim wioskom.
4. Zaprojektowali tanią i niezawodną technologię słoneczną oraz rozpoczęli nauczanie o energii ze źródeł odnawialnych.
5. Kobiety odzyskały kontrolę, uwierzyły w siebie i mogły wpływać na bieg wydarzeń oraz zyskały doświadczenie biznesowe. Wypracowały dochody, wykorzystując powiązania społeczne, a jednocześnie łagodziły problem ubóstwa.
6. Dosłownie uniknęły ciemności. Zyskały więcej czasu w ciągu dnia, dzieci mogły uczyć się późnym wieczorem i rozpoczął się nowy ruch społeczny, który rozwija i umacnia nowe pokolenie kobiet w Azji Południowej.
Historia jest prawdziwa i nie jestem autorem tekstu, a jedynie ociosałem ciapkę litery. Ten przykład pomaga zrozumieć, o co chodzi z ramą, prawda? Trzymam kciuki za pisanie dobrych opowieści!
Oryginalny PDF zawiera również wersję dla copywriterek:
- Twoja marka
- Klient docelowy
- Znajoma sytuacja
- Problem
- Inne słabe rozwiązania
- Unikalne zalety produktu
- Twoja oferta nie do odrzucenia
- Życie klientów zmienia się na lepsze
Pominąłem ją w moim przetłumaczonym PDF-ie, który pobierzesz poniżej, ponieważ skupiłem się na ramie fabularnej, według której scenarzyści szykują opowieści, a Ty napiszesz dobry tekst na stronę klienta.
Pobierz wersję PDF, planuj i pisz historie na stronę „O mnie”, które przyciągają i poruszają odbiorców.
Dobrze mieć tę uniwersalną ramę w skrzyni z umiejętnościami, zawzięta twórczyni tekstów, bo a nuż, bo czemu nie.
Źródła:
Linkedin — Tyler Fyfe, Chief Creative Officer
Autor
Mariusz Litwinienko
Opracowuję język komunikacji i tworzę pomysłową wizję produktu lub usługi. Pomagam m.in. małym firmom i osobom kreatywnym działać w świecie cyfrowym i angażować klientów (artykuły, one page, landing page, recenzja książki).