Jak pisać teksty do Internetu?

PODSTAWY WEBWRITINGU

Jak napisać tekst do Internetu, na który zwróci uwagę czytelnik? Czy wystarczy pomysł, klawiatura i edytor? Poznaj triki webwritera i zastosuj je, a zobaczysz, jak rośnie zainteresowanie Twoim artykułem.

Zanim przejdę do rzeczy, zerknij, gdzie wędruje wzrok internauty, kiedy przegląda witrynę.

Jak pisać teksty do Internetu? Zasady i reguły pisania tekstów sprzedażowych.

Jak internauci czytają na ekranie?

Oczy cały czas się ruszają a okulografia (ang. eye tracking) jest techniką, która bada ten ruch. Stąd wiemy, że użytkownik Internetu często tylko „zwiedza stronę”.

Badania grupy Nielsen Norman nngroup.com 

Czytelnik przegląda artykuł a jego wzrok „trzyma się” lewej części ekranu. Niektórzy zwrócą uwagę tylko na nagłówek albo przejrzą to, na czym akurat otworzyła się strona. A jeszcze inni przeczytają początek i koniec albo szukają po wyrazach tego, co ich interesuje.

Dlaczego czytelnik „zwiedza” strony w Internecie?

Przez szum informacyjny i codzienny pośpiech jest zmęczony, zestresowany i obojętny. Z tej przyczyny kontrolę nad tym, co robi, często przejmują automatyczne reakcje. Dlatego szukając odpowiedzi na dręczące go pytanie, oczekuje informacji w uproszczonej wersji.

Jest niecierpliwy i mniej zaangażowany, bo męczy czytanie na ekranie, niż wtedy, kiedy w ręku ma książkę. A przez osłabioną koncentrację interesuje się fragmentami tekstu, a resztę omija.

Co w takim razie zrobić, żeby internauta skupił się na Twoim artykule?

Podsuń mu przejrzystą i zwięzłą treść.

Jak pisać teksty do Internetu?

ZASADY WEBWRITINGU

Wybierz czcionkę

Bezszeryfowa jest najbardziej przyjazna dla oka, np.: Open Sans, Lato albo Raleway, którą właśnie widzisz.

Rozmiar na monitorze i tablecie: 20-24 px jest ok. Za to na smartfonie: 20-22 px.

Rozmiar wybierz w edytorze WordPressa.

Użyj krótkich i prostych słów

Zamiast degrengolada lepiej rozpad albo dwa krótkie słowa. Podobnie ze zdaniami. Nie pozwól, żeby czytelnik szukał wyjaśnień, cofając się o parę linijek, bo trafił na skomplikowany wywód. Piszesz do różnych osób, a prostota jest uniwersalna i ludzie lubią treści łatwe w odbiorze.

Korzystaj ze strony Jasnopis. Da Ci znać, w jakim stopniu Twój tekst jest zrozumiały i podpowie, co należy w nim poprawić.

Buduj akapity

Składaj akapity z 4-6 linijek i będzie w sam raz. Dzięki temu użytkownik Internetu nie męczy się i ma uczucie sukcesu, kiedy przeczyta i zaczyna kolejny fragment tekstu. Te bardziej rozbudowane na urządzeniach mobilnych wyglądają jak mrowisko liter, które czytelnik z ochotą przeoczy.

Długość zdań do 20 słów — wychodzi ok. półtora linijki.

Przyciągaj nagłówkiem (tytułem)

Egzotyczne odkrycie, nie? Zachęcam Cię do pisania zachęcających nagłówków.

Ale to „billboard” w wynikach wyszukiwania i pierwsze spotkanie czytelnika z Twoim tekstem. Internauta zwróci na niego uwagę, jeśli obiecasz mu korzyści, które znajdzie w artykule.

Przykłady.

Zdrowe kolana na wyciągnięcie ręki? Sposoby na chrupiącą rzepkę.

Daj mi 5 min, a przekonam Cię do gry w szachy.

Co zrobić, żeby szybciej zapamiętywać. Znasz te metody?

Długość nagłówka do 69 znaków (dłuższy będzie ucięty w wynikach Google) i oznaczony tagiem H1 (wybierz w edytorze WordPressa). Wielkość czcionki od 40 do 50 px.

Budź emocje leadem

Lead jest esencją artykułu i zaproszeniem do zapoznania się z Twoim tekstem. Rozbudzaj nim emocje i ciekawość użytkownika Internetu.

Przykład (za nagłówkiem Daj mi 5 min, a przekonam Cię do gry w szachy).

Nie uwierzysz! Wystarczą Ci 4 ruchy i wygrałeś! Poznaj „szewczyka” — szybką metodę na mata. Chcesz, żeby Twój przeciwnik opowiadał, jak świetnie szachujesz? Zastosuj poniższe reguły, a na długo Cię zapamięta. 

Długość leadu do 500 znaków, ok. 4 linijki (bez wypunktowań). Zajmuje miejsce pod tytułem i wyróżnij go od reszty, np. kursywą albo większą czcionką.

Wstaw śródtytuły

To triki graficzne sterujące uwagą czytelnika i znaki orientacyjne, które pokazują, gdzie się kończy i zaczyna nowy wątek. Niech każdy znak nawiązuje do nagłówka i informuj w nich, o czym jest kolejny akapit.

Przykłady.

Takie śródtytuły jak: Zacznij biegać lub Na narty to tylko mało mówiące hasła. Lepiej je rozwiń.

Jak rano bez zmuszania się zacząć biegać?

Albo.

Co zabrać ze sobą na 3-dniowy wypad na narty?

Za szachowym leadem Jak rozegrać mat szewski?

Podobnie jak tytuł mają się wyróżniać, ale z tagiem H2 albo H3. Nagłówek i śródtytuły ułożone kolejno od H1, H2, H3 tworzą hierarchię, która wpływa na pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania.

Dodaj urozmaicenia

Wypunktowania, które lekko i szybko się czyta, bo przypominają wyliczankę. 

Zdjęcia/grafiki, które pasują do treści i pomagają zerwać z monotonią. Nieobjęte prawami autorskimi możesz pobrać ze stron: Pixabay, Stocksnap.io, Public domain vectors.

Jeśli publikujesz zdjęcie, które jest czyjąś własnością, podaj źródło, skąd pochodzi.

Linki do stron.

Wewnętrzne — odsyłaj czytelników do swoich artykułów, a dłużej zostaną na Twojej stronie. Algorytmy wyśledzą i wypunktują ruch na niej i „podniosą ją” w wynikach wyszukiwania. 

Zewnętrzne — przekieruj odbiorcę np. do filmu lub innego artykułu, który dopełni albo poszerzy jego wiedzę o kolejne zagadnienia.

Pamiętaj, żeby zewnętrzne odsyłacze otwierały się w osobnej karcie.

Pogrubione słowa lub zdania od razu rzucają się w oczy. Ale stosuj je z umiarem, bo na ekranie będzie plam co niemiara.

Wyrazy napisane innym kolorem również przyciągają uwagę.

Cytaty, które są oparciem dla stawianych przez Ciebie tez i podkreślają opisywaną myśl przewodnią.

Postaw na przejrzystość

Najlepiej sprawdzą się czarne litery na białym tle. Dodaj też trochę przestrzeni między akapitami, żeby czytelnik nie trafił nagle na ścianę słów.

Jeśli chcesz zainteresować internautów swoimi artykułami, poznaj najpierw nośnik informacji, jakim jest Internet. Bo jak widzisz, sam pomysł na tekst, klawiatura i edytor, to tylko część większego projektu.

Zarządzaj uwagą czytelnika i prowadź jego wzrok od jednego punktu do drugiego. Dobieraj odpowiednio powyższe wspomagacze koncentracji w swoim tekście, bo dzięki nim przeczyta więcej, niż zazwyczaj. A może wszystko pochłonie?

Jak pisać teksty do Internetu? Zasady i reguły pisania tekstów sprzedażowych.

Dużo jest tego, prawda? To tylko początkowe wrażenie. Sprawdzaj i testuj zasady webwritingu, a za chwilę wzrośnie zainteresowanie Twoimi artykułami.

Na koniec kilka konkretów z książki Ewy Szczepaniak Sztuka projektowania tekstów.

79%  internautów prześlizguje się wzrokiem po tekście.

124%  więcej czytelników zainteresuje się tekstem, w którym wprowadzono zasady webwritingu.

20, 50, a nawet 500% o tyle wzrasta skuteczność dobrego nagłówka.

7 min – później… przeciętny czytelnik ma problem ze skupieniem uwagi.

Mariusz Litwinienko

COPYWRITER

Opracowuję język komunikacji i tworzę pomysłową wizję produktu lub usługi.

CIEKAWE ARTYKUŁY

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.